Bildet mitt
Gjøvik, Norway
Journalist, redaktør, kronikkforfatter, mediekommentator, 49.

fredag 29. januar 2010

iPad er løsningen, ideen er gratis!

Leserne slipper med 1 krone. Spørsmålet er bare hvilket mediehus som blir det første til å lansere Apple iPad og avisabonnement i ett.



Onsdagens lansering av Apple iPad betyr startskuddet for tidenes mediekappløp. Mediebrettet er avisbransjens redningsplanke og vinnerne blir mediehusene med sterkest kapitalreserve, størst mot og kløkt.


Ganske mange har allerede skrevet seg på bestillingsliste i norske eplehus til 5.000-7.000 kroner per brett. Glem det! iPad blir ”gratis”.


For brettet er nettopp den platen avisbransjen har sett langt etter i årevis. Utfordringen er bare at den er for dyr til at avisene får et massemedium som pc-en raskt nok til at det blir interessant. Derfor er ”sponsing” eneste – og dessuten gullkantet - utvei for en bransje som ikke har mer tid å gå på. Andre enn Apple vil komme etter, men får en umulig jobb med å innhente forspranget som Apple har skapt gjennom tre år med iPhone - og nå evolusjonen iPad.


Se på Telenor og NetCom. De har ”sponset” telefoner i årevis for at publikum skal kjøpe selskapenes tjenester, også multimediaplattformer som iPhone. Folk har kjøpt ”dingser” for småpenger mot at de måtte love minst ett års troskap. De 5.000-6.000 kronene som har vært differansen opp til full pris har kundene gladelig betalt tilbake i form av månedlige ”fastavgifter” – i realiteten månedlige låneavdrag. Samtidig har teleselskapene tjent penger på sine tjenester – mobil nettilgang.


Jeg tror Schibsted er godt i gang med en slik løsning allerede. VG blir frontkjemperen i slaget, det er der nettkompetansen og den innovative folkeligheten er størst, VG er det eneste merkevarenavnet som er sterkt nok til å få Ola og Kari til å innse at dagen er kommet: Dødt tre er for alltid dødt. Schibsted har i Aftenposten en seiglivet papiravis som forlater trykkeriet den dagen de første dødsannonsene blir å finne på en iPad.


Men: Klarer Apple å levere så mange mediebrett som trengs? Vi snakker fort flere hundre tusen enheter. Har Schibsted den økonomiske tyngden og troverdigheten i finansmarkedet slik at kjempetransaksjonen går i boks?


Det er ingen grunn til å vente med å satse ”all in”. Apples brett har de forutsetningene mediebransjen har etterspurt for å kunne ta betalt for digitalt innhold og tiden er i ferd med å løpe ut. Både brukervennlighet og teknologi er på plass. Mediene er snart tomme for blod og tiden er overmoden. At iPad kommer med iBooks og at forlagene først som sist må innse at nedtelling mot evig stenging av bokdistribusjon på papir er i gang, gjør utsiktene til at iPad blir allemannseie enda større.


Nå er løsningen her. Noen må brøyte vei i kraft av sin tyngde. Det er enkel markedsmekanisme.


I løpet av 2011 vil mellom 50.000 og 100.000 nordmenn lese sin betalte riksavis på et mediehus-finansiert mediebrett og det blir Apples iPad. Mot slutten av 2012 vil alle landets mediehus ha lagt ned sine nettsider slik vi kjenner dem i dag, NRK og noen få andre vil fortsatt ivareta gratisbehovet. Alle aviser vil kunne tilby sitt innhold i egne iPad-applikasjoner til en pris som er til å leve med både for leserne og utgiverne. Papiret blir borte, trykkeriene vil stilne og Norske Skog blø ihjel.

Hva tror du?






41 kommentarer:

Bjørn Are sa...

Bra og spennende tanker. Jeg kommer i hvert fall til å kjøpe en "sponset" iPad fra avis som jeg til daglig leser.

Tom Arild Haugen sa...

Fint! Jeg synes det hele er ganske åpenbart, en mye brukt løsning til glede for alle parter. "Keep it simpel..:-)

Neslekkim sa...

Hadde vært genialt om en slik også kunne legge opp til enkeltkjøp av magasiner eller aviser, Når jeg kan spontanshoppe Lyd&Bilde eller Maison Mat og Vin, da er jeg hooked.

Knut Thomas sa...

Problemet for avisene, versus mobiloperatørene, er eksklusivitet. På mobil binder du deg til en operatør. Mobiloperatørene bryr seg egentlig ikke om innholdet, bare det er godt nok til å sikre trafikk på infrastrukturen ders, som de tar betalt for. Om VG sponser, vil VG også sponse Dagbladets overlevelelse, billedlig fortalt. Faktisk vil VG sponse forfattere, spillutviklere og trafikanten om de sponser en ipad til meg. Tør VG å gjøre det for å sikre seg ett til to års abbonement?

Tom Arild Haugen sa...

Knut Thomas: Viktig innvending. Det er derfor jeg skriver at "noen må gå foran". Og at det er naturlig at det største lokomotivet tar den tyngste jobben. Men jeg tror også at det kan bli en lukurativ jobb, de vil få alle som kun ønsker å betale for EN avis. Prissettingen blir avgjørende? I tillegg får de økt lojalitet om egen merkevare, goodwill og oppmerksomhet de andre bare kan drømme om...

Terje Hauger sa...

Det var da voldsomt :-) Du har tydligvis sett lyset, men lyset er nok ikke det du tror det var, for du tar feil. Hvor skal de ekstra inntektene komme fra? Reklame på iPad? Det er ikke nok reklamepenger! Eller skal brukerne betale for å surfe til vg.no? Kommer ikke til å skje. Det er ikke nok betalingsvilje. Da leser folk heller andre nettaviser på tradisjonell pc, med de samme nyhetene.

Hele forestillingen om at det finnes et uoppdaget marked der ute hvor folk skriker etter å bruke pengene sine på nyheter, er feil.

Her er hva som er avisenes problem. Det er for mange av dem! Bransjen må saneres, antallet aviser må ned. Alt for mange av dem publiserer akkurat de samme sakene. De som har størst sjangse til å overleve er faktisk lokalavisene, for de forvalter noe ingen av konkurrentene har, nemlig lokale saker, som er unike. De andre avisene går hverandre i næringa.

Det er også for mange journalister. Mange av dem må snart finne seg noe annet å gjøre. Slik er det i alle bransjer. Overetablering følges av omstrukturering.

Tom Arild Haugen sa...

Terje Hauger: Flott med motstand! Men jeg står på mitt...

Jo, det er betalingsvilje der ute, folk betaler for det de VIL ha. Det er f eks uhyre enkelt å laste ned all musikk gratis. iTunes (og Spotify) er bevis på at folk ønsker å være redelige, det føles bedre å betale "litt" for ekte vare.

Men eksklusiviteten må være optimal: F eks VGs betalløsning må være eksklusivt for betalerne og tjenesten må være en utvidelse av dagens vg.no. Den siden av saken er jeg sikker på er i de beste hender hos dyktige formidlere og kreative mediefolk i de største mediehusene.

All erfaring viser også at annonsørene oppsøker betalte medier.

Den som venter får se :-)

Neslekkim sa...

Jeg abonerer ikke på noen aviser idag pga papirmengdene, men jeg vil gjerne lese helgeutgavene, magasinet etc, men disse får vi jo ikke på nett. (Mulig via noe kronglete pdf bestillinger)
Så om noen nytenker litt her, så kan man trolig få fanget opp de som idag ikke vil menge seg med papiret.
Og så lenge innholdet i papiraviser er bedre enn på nett, så må det jo bety at NOEN faktisk ønsker å betale for dette, istedet for å surfe på vg.no??

Wiggo sa...

Her må man også tenke nytt når det gjelder abonnementsordninger (stikkord: Spotify, Canal Digital grunnpakke). For 200 kr måneden kunne man få ubegrenset tilgang til aviser/magasiner over hele verden. For 100 kr måneden kunne man f.eks. få tilgang til de 50 største aviser/magasiner i Norden, England og USA. Man kan skreddersy pakker rettet inn mot finans og/eller teknologi, osv. Det ligger m.a.o. et hav av nye muligheter her. Sannsynligvis vil det kreve at man går via en tilbyders portal.

Tom Arild Haugen sa...

Neslekkim og Wiggo: Helt enig! Bare kreativiteten begrenser dette. Jeg har i tidligere innlegg stusset over at man har klaget over manglende mikrobetalingsordninger. Som iPhone-eier betaler jeg titt og ofte 6 kroner for et program - helt uten at jeg gjør annet enn å taste inn et passord. Betalingen skjer uten at jeg løfter en finger.

So what..?

Knut Thomas sa...

Ikke uenig i at det kan være lukrativt å gå foran. Utfordringen blir for økonomene å komme seg over det med å sponse andres tilgjenglighet.

En annen ting; Hvorfor skal noen gå foran? Kan de ikke spleise, og få med seg operatørene? Eks; Telenor, medianorge, a-pressen og Schipstedt går sammen om et kupongsystem! Du får 20%rabatt på boksen om du forplikter deg til x antall måneder, med fire abbonement (og en bok) så betaler du 10% av fullpris på selve boksen.. (PS! vokst opp med avisfar, vi klarte oss aldri med ett abbonement..)

Terje Hauger sa...

@Tom Arild Haugen: La oss prøve og se 10-20 år fram i tid. Da vil internett være overalt. Terminaler vil ikke bare være mobil og pc, men også TV, spill-konsoller, bilderammer, kjøleskapet, dass etc. Vi vil også ha terminaler på bussen, bussholdeplassen, alle ventesteder som legekontor, lobbyer etc

Nyheter vil være tilgjengelig overalt, og ikke bare klokka 19, men i en kontinuerlig strøm 24 timer i døgnet!

Hvorfor skal jeg da sitte og konsumere disse nyhetene på en j**** iPad, når jeg kan sitte hjemme på dass og lese alt jeg vil, helt gratis? Eller også - hvorfor skal jeg vente med å lese dem til det lander en papiravis på trappa mi neste morgen?

Som jeg sa: nyheter er ikke eksklusive (bortsett fra lokale nyheter). Og hvis f. eks. VG gjør dem eksklusive, da vil jeg starte en ny nettavis der jeg tilbyr det samme som VG, men gratis. Og sikkert reklamefinansiert :-)

Iacob Prebensen sa...

Morsomt eksempel. Har du regna på dette?

For enkelthets skyld kan vi forholde oss til nettutgavene av vg og aftenposten. De har iflg Forbruk & Media 2,4 millioner ukentlige lesere. La oss si at de skal få et lesebrett til 5000 kroner hver.

2400000*5000nok=12000000000

En investeringskost på 12mrd uten å ha sett på papirleserne.

Sikker på at det betaler seg?

Tom Arild Haugen sa...

Terje Hauger: Det du beskriver er en formidlingstjeneste som uansett MÅ finansieres! erfor mener jeg tiden er inne nå, et paradigmeskifte tvinger seg frem uansett.

Mediene gjorde tidenes tabbe da de la ut sakene sine gratis på nett.

Men tabber kan rettes opp - særlig hvis de er livstruende - hvilket er sakens kjerne...

Tom Arild Haugen sa...

Jacob Prebensen: Jeg nevner 50.000-100.000 som et anslag i løpet av neste år.

Og for all del - jeg skriver ikke at avisene skal betale brettet for leserne, men legge ut pengene mot at leserne betaler tilbake som med f eks mobiltelefoner med faste månedlig avdrag.

Alle er fornøyde med en slik løsning?

iacobs sa...

Ok, hvor mye ser du for deg at leserne skal betale i måneden? Og hvor mye av dette må gå til avbetaling på dingsen, og hvor mye blir det da igjen til mediehusene?

Og tror du norske mediehus frivillig setter seg i en posisjon hvor de er avhengig av én enkelt distributør?

Jobs sa forresten selv at ipad skulle selges uten bindingstid.

iacobs sa...

Ok, hvor mye ser du for deg at leserne skal betale i måneden? Og hvor mye av dette må gå til avbetaling på dingsen, og hvor mye blir det da igjen til mediehusene?

Og tror du norske mediehus frivillig setter seg i en posisjon hvor de er avhengig av én enkelt distributør?

Jobs sa forresten selv at ipad skulle selges uten bindingstid.

Tom Arild Haugen sa...

Jacobs: Nettopp, iPad er ikke låst og åpner for denne typer løsninger.

Jeg er ingen økonom, men for min iPhone betaler jeg 699 kroner pr mnd, inkludert 3000 ringeminutter, 1 GB data og 250 sms (Telenor).

Jeg har aldri hatt lavere telefonregning og aldri brukt telefonen så mye!

De som kjøper VG hver dag i papirutgave betaler ca 450 kroner måneden. Pluss nedbetling = 999?

Tom Arild Haugen sa...

Ut på tur med bikkja, tilbake ca 14.00 ;-) Kommenter i vei!

samir sa...

@knut thomas: Selv om telenor "betaler" for telefonen til en kunde så nekter de dem ikke å ringe til andre teleoperatører. På samme måte, får f.eks VG månedtlige avdrag som nedbetaling på iPad-en,mens kunden kan surfe akkurat hvor han vil. Dessuten så tviler jeg på at du kan surfe gratis på hvilke aviser du vil i framtiden! Den muligheten kommer til å forsvinne like fort eller sakte som den engang kom. Det blir kamp om livet for mediehusene, de har ikke råd å levere tjenestene sine gratis lenger.
Så hvis du foretrekker en avis fremfor en annen, kjper du lesebrettet hos dem og leser deres innhold inkludert i "månedsavdraget" på lesebrettet!

En annen ting er at iPad er ikke fremtidsrettet nok, dette trorr jeg er rett og slett fordi Apple vil komme med en iPad^2 til neste år som skal være slik denne burde ha vært,men noe må jo da Stevie også leve av:)

Knut Thomas sa...

@samir sa.. Telenor oppfordrer vel nærmest til at du skal ringe så mange som mulig, så lenge som mulig, uansett hvilke nett de er i. Det er fordi dette fører til trafikk på deres eget backbone, noe de kan fakturere.

VG tjener ikke penger på at folk leser Dagbladet. For en økonom kan det være vanskelig å forsvare et "lån" (sponsing av itablet) til sine kunder, når de vet at dette også vil gagne andre, uten noen form for payback på deres egen investering.


At itabletten ikke er det perfekte medium er det ikke diskusjon om. Akkurat nå er det itablet alle snakker om, akkurat som Kindle var det for et par måneder siden, og Asus EEE for et par år siden..

nicolaialexander sa...

Synes dette er en veldig interessant diskusjon. Apples iPad gir mediene nå en plattform der det kan være mulig å begynne å ta betalt for tjenestene sine igjen. Men det må være mediene som redder seg selv.

De kan kun oppnå betalingsvillighet vis de kan lage applikasjoner og ordninger som tilsvarer den sømløsheten som ligger i iPad/iPhone og nyttegjør seg av den nye plattformen. De kan ikke kun putte en mer eksklusiv utgave av nettavisen sin. Det må være en sømløs integrasjon mellom papir, nett og multimedia som gjør alt annet "tungvint".

Jeg tror forøvrig også at en joint venture mellom en operatør og et mediehus (evt. flere mediehus. Hva med å få både tilgang til spesialutgave av VG samt TV2 sumo?).

Apple iPad vil ikke redde mediebransjen, men den gir i alle fall et halmstråd å gripe etter.

webjorns sa...

Veldig spennende tanker! Vi blir mer og mer vant til abonnementsavtaler i hverdagen, med mobilsubsidier, spotify, datatrafikk o.l. Jeg merker at jeg lett kunne vært interessert i en slik abonnementsløsning selv. Muligheten til å lese aviser og magasiner med fullt innhold on the go er noe jeg savner. Papiravisen er tungvint og stor, samtidig er jeg avhengig av å hente den på en adresse hver dag. Bare mobiliteten er noe jeg kunne tenke meg å betale for!

netcomrintrah sa...

Spotify for flere tjenester, bruk så mye du vil for en fast pris, tiltaler meg veldig. Ja takk til det både på bøker, aviser, magasiner, spill og film.

Flere store magasin-forlag i USA har snakket om et iTunes for deres produkter. Hvorfor ikke gå et skritt lenger? En kombinasjone av reklame, sannsynligvis langt mer målrettet og effektiv enn på åpne sider, og betaling burde gi nye inntektsmuligheter.

Binder man et slikt abonnement til 12 måneder, bør det være mulig å sponse brett også. Det er tross alt en markedsføringskostnad på linje med introduksjonstilbud og kjøpt reklameplass.

På NetComs iPhone-blogg skrev jeg tidligere i måneden om Pressreader som leverer tilgang til en stor mengde aviser (blant annet Aftenposten og Stavanger Aftenblad) på iPhone, lesebrett og datamaskin. De kan både kjøpes enkeltvis, i abonnement og i pakker. Jeg tror den vil fungere svært bra på iPad:
http://netcomiphone.no/2010/01/19/tilgang-til-all-verdens-aviser/

Om ikke mediebransjen selv finner på en løsning, vil noen andre ta iniativet på samme måte som i musikkbransjen.

Anders Brenna sa...

Interessant tanke!

I PC-bransjen er salg av "default" big business. Google betaler milliardbeløp for å være standard søkemotor på PC-ene som leveres ferdig installert.

Dette er også en viktig inntektskilde for Apple på iPhone, og det spørs derfor om det åpnes for at Aftenposten/Schibsted eller andre får lov til å selge ferdig installerte iPad's med egen applikasjon og bokmerker i Safari på iPad.

Mvh
Anders Brenna
Medieutvikler
Sitatsjekk-gründer

PS! iPad har noen begrensninger som gjør den uegnet til oppdaterte nyheter på morgen og ettermiddag, men kan bli et bra alternativ til kvelder og helger. Jeg skrev en analyse om det for Kampanje:
http://www.kampanje.com/medier/article540910.ece

Tom Arild Haugen sa...

Takk til alle så langt. Her har det virkelig samlet seg mye k,lokskap rundt mitt utspill. Så bra!

Anders Brenna: Jeg leste saken du linket til (og oppfordrer andre til et samme), innsiktsfullt. Og jeg er også skuffet over at 3G ikke er standard i den billigste utgaven. Jeg ble faktisk skuffet over at den manglet 4G, men innser i ettertid at det må gå et år eller to til med utbygging world wide før vi får glede av en iPad med 10 x turbo-3G, hvorsomhelst, nårsomhelst....

Ellers er jeg enig i og imponert over mange kreative tanker rundt betalings/nedbetalingsløsninger.

Men etter å ha lest hva Jo Christian Oterhals, adm dir i VG Nett, sier (her http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=588913) er jeg mer i tvil om hvorvidt de store mediehusene virkelig ønsker å ta i bruk verktøyet som iPad faktisk er?

En innvending som iacobs kom med over om at det er riskikofullt å satse på bare en distributør (iPad) er jeg enig i. På den annen side, Apple er til å stole på. Innvndingen er kanskje at de til nå har hatt en håpløs politikk på reparasjoner som har gjort det nesten umulig å forsikre iPhone. Noen som vet noe om dette og iPad?

Tar gjerne i mot flere synspunkter!

Per Helge Seglsten sa...

Vi har bare sett begynnelsen på epapiret. Selv Ipaden vil i løpet av få år være håpløst gammeldags. Jeg har en følelse av at vi ikke kommer til å se at noen enkeltaktører vil ta initiativ til å sponse lesebrett. Trolig kommer vi til å se noe lignene som i USA der de største aktørene har gått sammen om Skiff-lesebrettet/publiseringsplattformen. Det viktigste for verdens mediebedrifter kommer til å være at man får beholde full kontroll over både kundeinfo og salgsinntekter, uten at lesebrett-produsentene skal ha noen del av kaka. Det kommer til å føre til store internasjonale allianser mellom verdens blad/avisutgivere og lesebrettprodusenter, som ser muligheten til å tjene penger på stort produksjonsvolum heller enn provisjon av innholdssalg. Dersom alle utgivere deler utgiftene ved lesebrettsponsingen blir det ikke mange kronene per utgiver, og lesebrett kommer til å være et like vanlig syn som tomflasker i dag.

Tom Arild Haugen sa...

Per Helge Seglsten: Takk for innspill. Jeg tror du har rett i at allianser mellom brettsprodusenter og innholdsleverandører vil komme. Der er jo Apples AppStore genialt: Apple sørger for maskinen, tusenvis av småselskaper for innholdet.

Men nettopp pga AppStore kan det bli vanskelig for Apple å gå i samarbeid med enkeltselskaper og deres særinteresser. Å samarbeide med Google (YouTube f eks) som er forhåndsinstallert på iPhone, er noe annet.

Vil ikke miljøengasjementet i befolkningen forhindre utviklingen av bruk-og-kast-brett? Hva som skjer om 5-10 år er umulig å si noe fornuftig om, annet enn at vi i dag ikke kan se det for oss...

gstene sa...

Jeg er overveldende enig i det aller meste du sier. Jeg tror også at det er startskuddet for en innovasjonstakt og omstilling vi knapt har sett maken til. (ikke med egne øyne hvert fall). At mediehusene sponser lesebrettet er en svært god ide, men om de skal sponse Apples iPad er jeg mer usikker på. Det skyldes Apples forretningsmodell hvor de er alt for grådige mht. inntektssplitten i iBook og iStore. Det er en dårlig deal for alle andre enn Apple selv. Jeg tror det er mindre betydningsfylt om lesebrettet fra den ene, eller den andre leverandøren er "god nok"eller ikke, om den har all den funksjonalitet som ønskes. Det kommer etter hvert. Apple har vist at de implementerer det som skal til i sin iPhone, for å få fart på salget. Så jeg tror ikke det er lenge før problemet med flash, evt. ønske om telefon og radiofunksjon på iPaden osv. kommer. Her har både innholdsleverandører og forbrukerne ganske stor påvirkningskraft i vår internett relasjonelle verden (interaktiv/ sosiale medier) Når det gjelder forretningsmodeller har jeg skrevet en artikkel i davinci’s kommende nyhetsbrev; Veiviseren http://bit.ly/adfr3Q som diskuterer dette temaet. Jeg mener at mediehusene må frigjøre seg fra at innhold og produkt er en og samme ting og lære at fungerende forretningsmodeller i en digital verden, der er det mye etablert ”best practice” å utnytte. For mediebransjen vil stikkordet ennå i lang tid være Miks. Miks av produkter og tjenester, miks av kanaler og leveringsflater (mobil/ lesebrett/PC/ internett) men også papirleveranser som avis, magasin, tidsskrift. Det vil også være en miks av forretningsmodeller og tjenester både overfor annonsører og forbrukere. Her er en nykommer, som kan være både en ny forretningsmodell og et konsept som kan vise vei for langt flere http://www.musicnodes.no og som er en langt bedre deal både for rettighetshavere og for mediehusene.

Tom Arild Haugen sa...

gstene: Takk for innspill. Du skriver bl a:

"men om de skal sponse Apples iPad er jeg mer usikker på. Det skyldes Apples forretningsmodell hvor de er alt for grådige mht. inntektssplitten i iBook og iStore. Det er en dårlig deal for alle andre enn Apple selv. Jeg tror det er mindre betydningsfylt om lesebrettet fra den ene, eller den andre leverandøren er "god nok" eller ikke, om den har all den funksjonalitet som ønskes. Det kommer etter hvert."

Jeg er helt enig i problemstillingen. Men la oss ta et tankeeksperiment:

VG kjøper 100.000 iPad fra Apple til 5.000 kr stk. På forhånd har VG laget og fått godkjent gratisprogrammet iVG, en app som i AppStore er gratis.

Du og jeg kan få kjøpt iPad fra VG til 1 krone, mot at vi signerer en årsavtale for bonnement på VG på iPad - som bare kan leses via iVG fra AppStore OG ET BRUKERNAVN/PASSORD som VG leverer når bestillingen av iPad er gjennomført.

Da er VG-abonnementet låst til applikasjonen (som er gratis, Apple får ikke noe). Skulle iPadden gå i stykker (garantisak eller forsikringssak) er det bare å laste ned applikasjonen på nytt og bruke samme brukernavn/passord.

Her kan sikkert teknikere finne enda mer finurlige løsninger som sikrer misbruk. Kodebrikke hvis nødvendig?

Er det noe ved Apples forretningsløsning som hindrer dette?

Selv har jeg en app som heter "MyDiary" som har passord, no problems!

Dette er en tanke om ikke er godt sikret, snrere et utspill som gjerne kan torpederes eller styrkes. Velkommen i kommentarfeltet!

Anonym sa...

Tror nok at noen avis går under så lenge de ikke endrer innhold og finner sitt nisje. I disse dager ser vi at DB sliter og om de går under er det et stort tap for alle lesere. Når sant skal sies så har ikke DB vært noen reel oponent til VG minst i siste 5 år.

Syns det er mye mindre betalingsvillighet for avis uansett på hvilken platform, mediet og format det tilbys. Folk er vant til å lese gratis avis. Ipad er etter min mening ikke nødvendig og kruser på hype og loyale MAC og Iphone brukere.

Hvis avis skal satse på Ipad bør de heller tenke som TV kanaler: Inngå avtaler og levere pakkeløsninger til lesere (tenk GET eller Viasat programpakker)

Først da kan de tenke på å få inn inntekt fra reklame.

@AMisimovic

gstene sa...

Komm. til ditt tankeeksperiment. Besnærende tanke - og jeg tror vi kommer til å se slike varianter. Imidlertid løser det ikke problemet tilstrekkelig - tror jeg. Jeg har et forslag, som du vet gjennom bloggen min om at den egentlige verdien ikke ligger i innholdet i seg selv, men i kunneskapen om brukerne(som jeg foreslår å kalle deltakere) Den som eier kunden og kompetansen om hennes adferd er vinneren. I ditt tilfelle, reduserer avisen/nnyhetsformidleren sin rolle i verdikjeden og gir (i dette tilfelle) Apple gratis brukere/digitale deltakere som de "eier" og kan tjene mange penger på. Apple vil nok juble over dette - og mediemakten vil bli sentrert på noen svært få hender i verden.

Tom Arild Haugen sa...

AMisimovic: Din ide om pakkeløsning er interessant, dog tror jeg pakkene vil inneholde store mediehus sine egne utgivelser. Kanskje sammen med et tv-selskap?

Tom Arild Haugen sa...

gstene: Takk for svar. Jeg tor ikke du har fått med deg hele løsningen. Ved at VG (i mitt eksempel) eier både brettet og kundeopplysningene (via registrering og tilbakebetaling/abonnement ) og trafikkbevegelsene innenfor egen applikasjon - hvordan kan du da mene at Apple får all kunnskap om leserne?

Akkurat nå irriterer jeg meg mest over at jeg lanserte ideen gratis. Det trekkes herved tilbake. Ideen kan kjøpes, den er nå mitt eierskap ;-)

Kjetil H. sa...

Spennende diskusjon dette, la meg gripe fatt i et par punkter. Først betalingsvilje på nett eller betalingsvilje for nyheter:

Ikke glem at nordmenn flest fortsatt abonnerer på papiraviser. Og at mediehusene bruker enorme summer på trykking og distribusjon. iPad er det første mediet som gjør det interessant å begynne å tenke på å flytte disse til et nytt medium.

Mange av oss duppeditt-folk leser også papiraviser. Men vi må anta at flertallet av dagens avisabonnente er noe konservative. Legg derfor merke til hvordan Steve Job presenterte iPaden som om ingen hadde sett en iPhone før. Dette produktet er ENKELT, INTUITIVT og OVERSIKTLIG. Perfekt for late adapters.

Har mediehusene råd til å gi bort iPader? Tja. La oss si at Bergenstidene får forhandlet prisen ned i 2500 kroner per brett. Det tilsvarer ett års abonnement på avisen. Ca 200 millioner kroner. Til sammenligning mener jeg å huske at avisen for noen år siden betalte 379 millioner kroner for nytt trykkeri...

Så - og dette er jo det vanskelige: Hvorfor skal BT spandere når folk kan lese VG også? DET er den vanskelige debatten, og der har ikke jeg nok kunnskaper.

Men at far og mor straks er klare for å lese avisen på iPad - det er jeg ganske sikker på.

Per Helge Seglsten sa...

Som det heter i reklamen fra en helt annen bransje: Det skjer ikke noe før du begynner!

Sentraliseringen av medieeierskap her i landet gjør at det ikke er så veldig mange aktører som behøver å sette seg ned for at man kan få lagt en strategi som omfatter en veldig stor prosent av norske aviser og blader. Jeg mener det er på høy tid at medie-Norge begynner å planlegge overgangen fra papir til e-papir/pad, for jeg tror den vil kunne gjennomføres langt mindre smertefullt dersom man for eksempel går sammen om å sponse lesebrett til leserne sine. Dersom alle utgivere, både bokforlag, bladforlag og avishus, gikk sammen i et spleiselag, behøvde det jo ikke bli så forferdelig dyrt for hver enkelt aktør å bli med på å sponse alle husstander i hele landet med et lesebrett. Jeg går ut fra at med en bestilling på nærmere to millioner brett ville rabatten blitt betydelig...

Tom Arild Haugen sa...

Kjetil H: Takk for konstruktiv kommentar. Jeg har vært innom løsningen på det siste du spør om lenger opp i kommentarfeltet, men siden dette er selve nøkkelspørsmålet, gjentar jeg gjerne:

BT kjøper 40.000 iPad fra Apple til 2.500 kr stk. På forhånd har BT laget og fått godkjent gratisprogrammet iBT, en app som i AppStore er gratis.

Du og jeg kan få kjøpt iPad fra BT til 1 krone, mot at vi signerer en årsavtale for abonnement på BT på iPad - som bare kan leses via iBT fra AppStore OG ET BRUKERNAVN/PASSORD som BT leverer når bestillingen av iPad er gjennomført av deg som BT-leser.

Da er VG-abonnementet låst til applikasjonen (som er gratis, Apple får ikke noe). Skulle iPadden gå i stykker (garantisak eller forsikringssak) er det bare å laste ned applikasjonen på nytt og bruke samme brukernavn/passord.

BT kan jo gjøre de samme kredittvurderingene som f eks Telenor gjorde da jeg kjøpte min iPhone til en billig penge mot at jeg betaler 699 kr mnd inkludert 3000 ringeminutter, 1 GB data og binder meg til å bruke Telenor i ett år...

Og siden du jobber i TV2: Store muligheter for samarbeid her, på tvers av innholdsplattformer. Lyd, bilde, tekst, film, alt hører sammen i 2010>

Eller?

Per Helge Seglsten sa...

I følge statistikkene fra Medienorge selges det hvert år ca.:
Ukeblader: 2,7 millioner
Aviser: 2,7 millioner
Fagblader: 880.000
Bøker/skolebøker: 24 millioner
I tillegg kommer offentlige publikasjoner.
Med en tenkt rabattert pris på 2000 kroner per lesebrett ville snittprisen per utgitt publikasjon bli ca. 133 kroner om man bestemte seg for å spleise på å gi bort ett lesebrett til hver husstand i Norge (ca. to millioner). Tok man en prat med fornyingsministeren (eller hva han kalles nå om dagen), og fikk ham med på å gi lesebrett til alle skoleelever, ville vel utgiftene for utgiverne kunne bli enda lavere.

Jeg tror det blir litt tungvint om alle verdens utgivelser skal ha sin egen app, og tenker at det kanskje er mer hensiktsmessig om flest mulig går sammen om en slags digital bladsentral som fordeler inntektene etter salget i etterkant.

Tom Arild Haugen sa...

Per Helge Seglsten: Takk for gode innspill. Jeg tror dessverre det er for mange konkurransespesifikke hindringer i veien til at et så stort fellesprosjekt kan se dagens lys, selv om det ideelt sett hadde vært smart.

Per Helge Seglsten sa...

En heftig argumentasjon mot å publisere via en Ipad-app, kan dere se her: http://www.thebigmoney.com/blogs/goodnight-gutenberg/2010/02/01/steve-jobs-doesnt-believe-usb-drives-and-other-reasons-not-publ

Bloggen den er hentet fra, "Goodnight Gutenberg" er forresten et veldig bra utgangspunkt for å følge med på hva som skjer innen epapir/Pad-teknologi og medias frykt for/utnyttelse av den.

Per Helge Seglsten sa...

Her er et forslag til forretningsmodell for avis på eleser/tablet fra poynter.org. Jeg er fremdeles ikke enig i at "hver publikasjon sin app" er veien å gå, men har mer tro på å lede kundene til riktig utgivelse via et felles medienettsted. Uansett her er poynters regnestykke/forretningsmodell:
http://www.poynter.org/column.asp?id=131&aid=177206

Søk i denne bloggen