Bildet mitt
Gjøvik, Norway
Journalist, redaktør, kronikkforfatter, mediekommentator, 49.

fredag 22. januar 2010

Oppsummering: Hvordan blir iPad?

Stavanger Aftenblads mediekommentator Sven Egil Omdal har en meget god oppsummering av mulige og umulige rykter og sannsynlighetsanalyser rundt Apples lansering førstkommende onsdag. Jeg gjengir deler av den her - og supplerer med mine kommentarer, innskutt i teksten:

Størrelsen:
De aller fleste er enige om at platen kommer til å være større enn iPhone og mindre enn Macbook. Financial Times og Reuters er blant dem som sier at platen kommer til å få en skjerm på 10 tommer. Arstecnica meldte 12. januar at Apple skal ha bestilt hele den asiatiske produksjonen av 10 tommers-skjermer, både LCD og OLED. Det kan være nødvendig, ettersom blant andre Forrester har spådd et salg første året på 10 millioner eksemplarer.

Som vanlig kommer et Apple-produkt til å bli produsert i for få eksemplarer. Jeg tror Steve Jobs har en forkjærlighet for eksklusivitet, kombinert med å la markedet spekulere opp, hype, forventningene. Lenge trodde jeg Apple hadde dårlige folk på å bedømme sitt eget produkts potensiale, men det er nok bevisst, en bit av et genialt markedsføringskonsept. Ikke et nytt grep, bevares, men selve utførelsen er genial.
Opplysningene om 10 millioner 10 tommers skjermer knuser ryktene om femtommers, samtidig bekrefter det min teori: Den neste iPhone (tidligere blogpost) får fem tommers skjerm. Vedtatt!

Tastatur:
Platen vil være uten vanlig tastatur, men ha touchtastatur i likhet med iPhone. Noen mener at den vil være utstyrt med sensor som medfører at man ikke engang trenger berøre skjermen, det holder å bevege fingrene over bildet av bokstavene. Apple kjøpte for en stund siden selskapet Fingerworks, som har utviklet en teknologi der ulike kommandoer blir gitt med fingerbevegelser, en videreutvikling av dagens system hvor man zoomer med skråbevegelse og blar med sidelengs bevegelse. Andre mener at dette er for avansert og bryter med Apples forkjærlighet for intuitive løsninger.

Jeg tror det blir en miks. 80-20 touchtastatur som iPhone, sensor for shortcuts og justeringer av lyd, størrelse, åpne/lukke.

Annet utstyr:
Platen får ganske sikkert uttak for høretelefoner, men neppe dvd-spiller. Får den webkamera, slik at den blant annet kan brukes til videokonferanser? Her strides ekspertene, noen mener at den vil få Apples iSight-kamera innebygget, mens andre mener å vite at den i første omgang kommer uten kamera.

Nettstedet MacRumors meldte 8. januar at underleverandører var i gang med å lage skjermer i glass og kasse i aluminium. Enkelte analytikere mener at de billigste utgavene vil få plastkasse, mens de dyrere får det lette og sterke aluminiumskallet.

Størst spenning knytter seg til batteriløsningen. Apple har fått mye juling på grunn av batterikpasiteten på iPhone. Den er ikke dårlig sammenliknet med andre. Men Apple undervurderte hvor mye en iPhone-bruker faktisk ville bruke den. En iPhone kan brukes 24/7 og det paradoksale er at telefonen overgår seg selv. I det minste kommer platen med utskiftbart batteri, mulighet for to batterier (alltid ett fulladet).
Skjermløsningen vil være bygget på fantastiske iPhone og MacBook Pro (se skjermbilde fra direktesendt Kveldsnytt på min iPhone)

 Innhold:
Hvis platen skal komme i nærheten av forventningene må den ha god nok grafikk til spill (overraskende mange spilljournalister er invitert til seansen i San Fransisco), den må ha suveren videogjengivelse, være tilpasset magasiner og aviser, ha samme lydmuligheter som iPod, og kunne konkurrere med Kindle fra Amazon og andre leseplater for bøker. Amazon tilbød for noen dager siden forleggerne en langt bedre fordeling av inntektene fra salget av e-bøker. Det blir sett på som et utslag av frykt for kommende konkurranse fra Apple på det raskt voksende e-bokmarkedet.

Storforlaget HarperCollins forhandler med Apple om en løsning for e-bøker som skal konkurrere med Amazon, blant annet ved å tilby e-bøker med video, forfatterintervjuer og oppkopling mot sosiale medier som Facebook og Twitter, i følge The Wall Street Journal.

Her kommer Apple til dekket bord. Til tross for at Kindle var og er banebrytende, vil Apple lett ta e-boken inn i en ny tidsalder, Kindle blir et ekko fra fremtiden i sammenlikning. Her vil Steve Jobs kopiere sitt iTunes - det blir iBooks. For et potensiale! Bokbransjen kan først som sist se hvilke feil platebransjen i sin tid gjorde - og unngå dem.


Apple skal allerede ha inngått avtaler med Next Issue Media, et stort konsortium av noen av de viktigste utgiverne av aviser og magasin i verden, blant andre The New York Times, Time Inc, Condé Nast, Murdochs News Corporation og andre. Disse selskapene skal allerede være godt i gang med å tilpasse sine publikasjoner til den nye platen. Meldingen fra New York Times om at de fra 2011 vil ta betaling fra lesere av nettutgaven, skal også være en del av en strategi for å lede leserne over på leseplate, hvor det er lettere å kreve betaling.

iSlate blir den første skikkelige avis- og magasinplaten, men her er utfordringene fortsatt veldig mange og store. Hva blir standard? Jeg tror ikke Steve Jobs har lagt for mye i dette, han vet at han kan komme til å bli forbigått av andre når som helst på dette området. Slike sjanser er ikke Apple kjent for å ta. Derimot, en delikat oppgradering av OS og Safari vil kunne gi de største mediehusene en startplattform på veien mot en endelig løsning. Jeg ville ikke ha puttet hele kontoen min på en Apple-løsning, for å si det slik.


Ryktene vil også ha det til at Apple har avtaler med produsenter av populære tv-serier, Disney og andre om leveranser av videoinnhold. Condé Nast har allerede laget en presentasjon av hvordan de ser for seg Sports Illustrated i interaktiv form, med video og muligheter for å redigere bladet etter egne ønsker.
I tillegg vil de utallige applikasjonene til iPhone raskt bli omprogrammert slik at de også fungerer på en større skjerm. Dermed vil brukerne raskt få tilgang til titusenvis av ulike programmer.

Ja, magasiner vil få et reellt alternativ til glanset papir. Mitt tips er at Vi Menn og HENNE blir de to første norske magasinene, eventuelt et reisemagasin eller sportsmagasin. Bransjepublikasjoner som reisekataloger og interiør/møbler (StarTour/Ikea) vil også komme.

Kommunikasjon:
Vil leseplaten, i likhet med Kindle, bruke 3G-nettet, HSDPA, og det nye 4G-nettet i tillegg til wi-fi? Det er vanskelig å tenke seg at en maskin som skal være det sømløse, trådløse, portable vinduet til alt tenkelig medieinnhold; filmer, tv, radio, magasiner, aviser, bøker, foto og musikk, ikke har et nett som virker overalt, altså 3G/HSDPA/4G. Flere europeiske teleselskaper, blant andre Vodafone, har lekket at de er i forhandlinger med Apple. Amazon lanserte sin leseplate Kindle i oktober, etter å ha fått avtaler med teleselskap i 100 land, men i deres tilfelle er det snakk om små tekstfiler, ikke streaming av video.

Leseplaten vil høyst sannsynlig kommunisere trådløst med andre Apple-apparater, slik at innholdet i iPhone, iPod Touch og Macbook blir synkronisert automatisk.

Stikkordet her er multimedialt. Platen vil få alle nettilkoblingsmuligheter, både eksisterende og planlagte. Ny bluetooth-teknologi skal man heller ikke se bort fra.
Pris:
Selv om Applemenigheten åpenbart tilhører herlighetsteologien, hvor man ikke snakker i utide om synd, er det mange utenfor de troendes rekker som minner om Apples tradisjon for å levere mindre enn det de frelste forventer, til en høyere pris. Produktenes kultstatus, og tradisjonen med å lansere flere måneder før levering, fører til et prispress oppover. Analytikere regner med at den kommende iTablet/iPad eller hva den nå kommer til å hete, vil foreligge i flere utgaver, med ulik lagringskapasitet og med og uten 3G-forbindelse. En plate med bare wi-fi og laveste kapasitet kan komme til å koste rundt 600 dollar, og de dyreste opp mot, og kanskje over 1000 dollar, eller rundt 6000 norske kroner. Abonnementsprisen med teleleverandørene vil avgjøre hva årskostnadene blir, men de kan lett bli 10-15.000 kroner det første året, inkludert maskinen.

Dette kan nok rime bra. Men jeg tviler på at "grunnmodellen" kommer med kun wi-fi. Denne gang tror jeg Apple har sett at de må sikre seg et kraftig forsprang allerede i starten og vil gi full gass, altså maksimalt av hva teknologien kan prestere her og nå. Steve Jobs er antakelig ikke fornøyd med 5-10% av markedet lenger, nå står "hele" verden for tur, 30 år etter oppstarten.

Når kommer den:
iPhone ble lansert i januar, og levert i juni. Wall Street Journal, som ofte har gode kilder, har flere ganger meldt at de første platene vil være i salg i løpet av første kvartal, sannsynligvis i mars. Andre mener å vite at det er problemer med leveransene og kvaliteten på batteriene, og at salget kan bli utsatt til andre halvår.

Teknologi:
Hvilket operativsystem vil platen få, Mac OS X, iPhone OS eller det varslede OS 4, som endelig vil gjøre det mulig å multitaske. En av de store svakhetene ved dagens iPhoneutgaver er at de ikke kan kjøre eksterne applikasjoner samtidig med Apples innebygde. Spotify skrur seg av hvis du åpner en sms. Skal leseplaten fungere slik entusiastene håper, er multitasking helt nødvendig. Mange regner derfor med at Steve Jobs også vil lansere iPhone OS 4 neste onsdag. Maskinen vil ikke få harddisk, men være utstyrt med flashminne, ha blåtannteknologi og plass til SIM-kort.
Multitasking er en selvfølge. Men mon tro om ikke Apple akkurat her presenterer noe helt nytt, noe ingen har sett før, en slags flerdimmensjonal løsning for å ta brukeropplevelsen et skritt videre, for ytterligere å peke nese til Microsoft.
Dramatikk:
Da invitasjonen til lanseringen kom, var den prydet av en akvarell og Apples logo i hvitt. Den inneholdt ingen indikasjoner av hva Steve Jobs skal lansere, men inviterte bare journalistene til å komme for å ”see our new creation”. ”Creation” er et sterkt ord hvis det bare dreier seg om et oppgradert operativsystem, eller iPod i nye farger. Basert på avansert applologi, som ikke står noe tilbake for den gamle kremlologien, har derfor både mediebransjen og it-bransjen, underholdningsbransjen og investorer og analytikere bestemt seg for at Jobs ikke kan gå på scenen uten noe mindre enn et apparat med potensial til å forandre måten vi leser på, måten vi kommuniserer på, hvordan vi lar oss underholde og hvordan vi er kreative. Listen er lagt skyhøyt, og mulighetene for skuffelser er så absolutt til stede. Hemmeligholdet og presentasjonsshowene har vært effektive så langt, men kan også slå kraftig tilbake hvis Applefolkets Moses kommer ned fra Sinai berg med noe mindre enn den nye tid i tavleform. Den som lever til onsdag, får se.

Omdal har rett. "Creation" er et kraftfullt ord, her vil alle de nevnte få sitt i fullt monn. Noen vil selvsagt bli skuffet, de fleste vil bli positivt overrasket. Det har aldri skjedd at ikke Apple har overrasket positivt, faktisk, med noe "ingen" hadde tenkt på.

Hva tror du? Velkommen i kommentarfeltet!

Ingen kommentarer:

Søk i denne bloggen