Bildet mitt
Gjøvik, Norway
Journalist, redaktør, kronikkforfatter, mediekommentator, 49.

mandag 8. februar 2010

Snøprinsesse

Kanskje var det årets fineste dag til nå. Minus 5, skyfri himmel og dyner på dyner av hvit, glitrende snø.
Jeg merket det tidlig på turen. Folk jeg møter hilser og smiler, de er lette til bens. En gamml dame står og hviler på toppen av en lang bakke. Myser mot solen som lager mørke, flotte skygger mellom rynkene hennes i ansiktet: - Mårn!
- Det er så godt å gå tur selv om jeg er tre og åtti. Sola gir energi til en gammal skrott, stråler hun.
Bikkja tar sats og bykser ut i løssnøen. Glefser i seg kald og tørr snø som smelter til deilig, kjølende vann. Også hun er ekstra ivrig i dag.

Den hyggelige damen legger hodet på skakke og smiler:
- Som da jeg var ung. Jeg kastet meg ut i det. Noen ganger var det noe hardt under den myke overflaten. I dag er jeg glad for akkurat det, smiler hun lurt, før hun rusler videre, stadig med aniktet vedt mot solen.

Ved siden av henne danser snøkrystallene sin lydløse glitterdans og lover mer energi i tiden som kommer. Det må være våren som står klar til å banke på?



Ingen kommentarer:

Søk i denne bloggen