Bildet mitt
Gjøvik, Norway
Journalist, redaktør, kronikkforfatter, mediekommentator, 49.

mandag 4. januar 2010

Røde og hvite dager + porto og moms.

Det skal ikke være enkelt. Selv ikke i 2010. Ikke engang internetthandel.

Dette er ingen stor sak. Det vil si, den veier 37 kilo. Kanskje det er problemet? Njaa.

Samtidig handler den om dine og mine rettigheter etter Angrefristloven. Så da er det kanskje en stor sak - likevel?

Nuh. Jeg kunne ikke motså tilbudet som dumpet ned i epostkassa mi noen dager før jul. Den perfekte julegaven til mine musikk- og filmglade barn og meg. Hjemmekinoanlegg fra LG - på tusen watt, 1080p  og DVD til 2.396. Råbillig, råbra.

La gå, momsen kom visst i tillegg, kr 749,56 = plutselig kr 3.145,56. Og frakt, kr 602,24. Sum: 3.747,80. Momsen kom først til syne på regningen, det synes jeg er fryktelig dumt, frakten derimot var jeg klar over, frisk pris, men dog.

Så ringer Posten Stor Pakke.

Det er mandag 28. desember. Damen forteller at Posten ikk kunne levere pakken som de hadde fått til seg den 23. desember. Ikke ennå.

- Neivel?
- 25. desember var rød dag.

- Ja?
- Vi kjører ikke ut på røde dager.

- Nei, det forstår jeg jo, men...
- 1. januar er også rød dag.

Jeg begynner så smått å lure på hva damen vil frem til. Tar sats og fyrer løs:

- Men i dag er det hvit dag!? Sier jeg, og minner henne om at vi sier og skriver mandag 28. desember?
- Ja, men det hjelper ikke, du har feil postnummer.

- Feil?
- Ja.

- Hva er feil med mitt postnummer?
- Det er 2846.

- Og?
- Både forrige fredag og neste fredag er rød dag. Neste mulighet er fredag 12. januar.

- Men hva har det med postnummeret å gjøre?
- Til 2846 leverer vi kun på fredager. Sånn er det.

- Men hva med påfølgende hvit dag, da?
- Kun på fredager til 2846.

- Så hvis 8. januar hadde vært rød dag, så...
- ... hadde det blitt 15. januar.

- Men 23. desember var en hvit dag?!
- Ja. Men det var en onsdag.

- Så da hadde dere ikke anledning?
- Jo, men det var ikke fredag.

Damen er ikke til å rikke, jeg kjenner harmen stige, Stutum fyker forbi på netthinnen, jeg gir etter.

- OK! Fredag 12. januar, da, når kommer dere?
- Mellom 08 og 16.

- Nærmere bestemt?
- Mellom 08 og 16. Farvel.

--

Så videre. Angreretten gjelder, dog med et viktig unntak dersom du kjøper noe som veier et par kilo eller 36. Du må selv betale portoen, 604,56, denne regelen gjelder alle kjøp utenfor butikkbesøk. MEN, da jeg av forskjellige grunner, blant annet det med momsen, bestemte meg for å angre, viste det seg at det ikke var det letteste i verden, siden pakken IKKE var mottatt.

- Kompletts kundeservice, hva kan jeg hjelpe deg med?

Mannen svarer etter 23 minutters venting. Jeg forklarer mitt ærende, at jeg dessuten er så heldig stilt at Posten ennå ikke har levert pakken, at jeg dermed sparer porto fra Posten og hit og tilbake igjen, altså drøye 1200 kroner.

- Det kan du bare glemme.
- Unnskyld?

- Posten går aldri i verden med på å stoppe utsendingen. Du må ta i mot pakken, betale, bestille samme returmetode, altå Posten Stor Pakke og deretter sende varen tilbake, forklarer den forsåvidt hyggelige mannen.

Dette skjer i dag, 4. januar. Et par timer tidligere hadde jeg forsøkt å registrere angreretten min på komplett.no. Det hadde heldigvis ennå ikke lykkes og jeg bestemmer meg for å ta imot og ta i bruk anlegget. 1200 kroner for ingen ting? Ærlig tlt. Og å ringe Posten Stor pakke? Sjekk 1881.

Så plinger det i innboksen. Mail fra Komplett. Angrefristen er registrert brukt og jeg må følge anvisningen: Dersom pakken ikke er mottatt, vennligst vent, send den deretter i retur på samme måte som etc. etc. etc.

Jeg kjenner sterk avsky mot automailsystemet, _do not replay_ - selv ikke på fredager og uansett aldri på røde dager. Pluss moms.

Eller var det omvendt?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Der har Komplett lurt deg. De eier sendingen helt til du mottar. De kan kreve at Posten returnerer den underveis.
Mvh tidl. postansatt (torstein77@twitter)

Kjære Dagbok sa...

Dette med spesielle dager kommer helt ann på hvor mange som jobber på din enhet. bor du på en liten plass så kan det være sånn. der jeg jobbet leverte vi pakker hele uka.

du kan nekte å motta pakken, altså nekte å signere. da må postmannen registrere pakken som nektet mottatt og pakken sendes i retur. Hvem som betaler denne frakten er jeg usikker på for jeg drev ikke med fakturering, bare sending og levering.

har du valgt å motta pakken må du selv stå for porto.

Rune Andre sa...

Kommenterte nettop til deg på Twitter, mener personlig at ansvaret for at sendingen skal nå fram til deg ligger fult og helt hos posten , men mulig at en bedrift har mulighet for å stoppe en pakke undervis om noe oppdages underveis (som feks at man har sendt 4 tver i steden for 1).

Tipper det hele har rett og slett med at kunder skal behandles likt og at man fort kan tape penger på at kunder angrer etter at pakken blir sendt ut.

Tom Arild Haugen sa...

Tskk for interessante innspill, alle tre. Grunnlag nok til å gå nærmere inn på dette i morgen. Det kan sikkert være viktig for mange å få bragt på det rene hva som gjelder. Internetthandel er neppe en døgnflue :-)

Hvis andre har synspunkter - eller erfaring - kom med dem. La oss vise forbrukermakt!

Kjære Dagbok sa...

Rune:
Pakker kan bli sendt med sporingsnummer. Se det som en ekstraservice og bedre sikkerhet.
Har noen sendt noe uten sporingsnummer og den forsvinner er det vanskelig å finne den. Senderen kan ikke bevise at den har blitt sendt og ingen som jobber i posten er synske.
Men det er ingen som er interressert i å ta andres post som jobber der uansett.

Tom Arild Haugen sa...

Komplett skriver her at "Du er pliktig til å gi melding til selgeren innen 14 dager etter at du HAR MOTTATT VAREN".

De skriver altså ingen ting om hva som skal skje når varen IKKE er mottatt. Jmfr telefonsamtalen med Kundeservice...

SITAT FRA KOMPLETT.NO:

"FORBRUKERENS ANGRERETT (Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp)

Du er pliktig å gi melding til selgeren innen 14 dager (jf. Angrerettloven §13) etter du har mottatt varen om at du ønsker å gå fra avtalen og benytte deg av din angrerett. Kontakt derfor vårt kundesenter så raskt som mulig dersom du vil benytte deg av din rett til å angre på et kjøp.

Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side (jf. Angrerettloven § 12 punkt a).

Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd). Du kan altså ikke sende varen i oppkrav til oss.

Er varen sendt gjennom posten eller annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte (jf.Angrerettloven §15 tredje ledd)."

Sitat slutt.

Unknown sa...

Jeg tror ikke Angrerettloven har tatt høyde for tilfeller da varen er under transport, utgangspunktet er at varen er levert. Det som kan kan være interessant for deg å se på er §15 Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg. Der står det at kunden skal betale for retur, men også at du kan levere den - dersom det er en mulighet.

Tom Arild Haugen sa...

perhenrik: Takk for tipset. Men uten bil blir det ingen annen mulighet enn å betale porto på 600 kroner. Dyrt!

Søk i denne bloggen