Skjermdump fra iPhone. Jeg har med overlegg gjort navnene på de døde usynlige.
Det er ikke slik fatt at jeg er spesielt opptatt av dødsannonser, ikke over gjennomsnittet. Akkurat nå er jeg det. I dag har jeg for første gang kunnet lese to sider dødsannonser i Aftenposten på min iPhone. De øvrige 70 sidene også.
En barriere er brutt. 3. februar ble applikasjonen PressReader komplettert med norsk deltakelse i AppStore. Stavanger Aftenblad og Aftenposten morgen og Aften er blant de mer enn 1400 avisene og magasinene i utvalget.
De første sju utgavene er gratis. Deretter kan jeg velge hvilken som helst publikasjon for seks kroner pr utgave. Eller forsyne meg så mye jeg vil en hel måned for 120 norske kroner.
La meg si det med en gang: Det er strålende.
I denne bloggposten skrev jeg at "Aftenposten en seiglivet papiravis som forlater trykkeriet den dagen de første dødsannonsene blir å finne på en iPad."
Nå er den altså allerede på "iPad Nano", iPhone.
Før jeg går videre vil jeg gjerne invitere til et par minutters demo:
Slik fungerer appen:
Jeg har testet den grundig på min iPhone:
- Det er enkelt å finne hvilken avis eller magasin du vil kjøpe.
- 72 sider Aftenposten "med hud og hår", tekst, bilder og annonser, slik det ser ut i papirutgaven, tar tre minutter å laste ned. Da kan du lese offline.
- "Avisfølelsen" er suveren, du får den vante layouten, spalte for spalte, side for side.
- Du kan enkelt touche pilsymbolet ved hver tittel for å åpne teksten i tilpasset vindu. Bildene følger med.
- Du kan tofinger-forstørre f eks rubrikkannonser.
- Du kan bla fra side til side eller velge seksjoner og se en oversikt (liste) over innholdet og touche for å lese.
- Jeg minner igjen om iPad - og at den skjermen er tre ganger større enn en iPhone.
- Og at selve appen er gratis, 72 sider dagens Aftenposten koster en femmer og et kronestykke.
Det er ikke noen smågutter som driver tjenesten fra et eller annet gutterom. PressDisplays omgang med trykte medier på nett er ikke av ny dato. Sjekk hjemmesiden her, så skjønner du hva jeg mener.
Synes du iPhonen har for liten skjerm kan du forsyne meg touche lydsombolet og artikkelen blir lest opp for deg. Kjekt å ha på biltur. Les avisen bak rattet med god samvittighet.
Og hvis du nå - endelig - har fått fryktelig lyst til å abonnere på Aftenposten på den nye iPad - og forhåndsbestille den "allerede" nå - glem det. Ventelistene er fulle.Ikke spesielt overraskende.
Er dette en langsiktig strategi for å tjene penger på innhold - eller bare et eksperiment?
Uansett - dette er det mest spennende som er skjedd i mediebransjen på lenge med tanke på betalløsning - og en endelig løsning.
Er dette lurt av Aftenposten og Stavanger Aftenblad?
Og - er dette egentlig en nyhet? Hva med PDF-tilbudet?
Nytt lesevindu, enkelt og fint.
70 sider - ferdig nedlastet -
på tre minutter.
Joda, det har lenge vært mulig å shoppe både Aftenposten og Stavanger Aftenblad og en haug andre
papiraviser i pdf-format.
For det første til fire ganger prisen.
For det andre uten noe i nærheten av denne brukervennligheten, fleksibiliteten, on-the-run - til en mobil enhet.
For det tredje: Løsningen innebærer at avisens identitet beholdes. Mangeårige abonnenter vil få godfølelsen på flekken. Alt er likt papirutgaven, på millimeteren. På prikken.
For region- nisje- og lokalavisene er dette genialt.
For VG og Dagbladet?
Neppe. Fordi disse to kjemper om Den Ene Plassen, totalleverandøren av lyd, bilde, sosiale medier, video. Facts & Entertainment.
Få artikkelen opplest.
19 kommentarer:
Merkelig. Det står jo i programbeskrivelsen i AppStore...
It's an illegal service. They will be blocked as soon as someone finds out.
Really..? Don`t think so, it`s very legeal, infact, the whole world knows about it :-)
Denne tjenesten og appen er helt fantastisk. Jeg har ventet lenge på en slik mulighet til å lese aviser, særlig Aftenposten, uten å drasse rundt på masse bortkasta papir.
Jeg kjøpte en utgave av Aftenposten og kastet meg nesten rett på det ubegrensede abonnementet til $19,95 per måned. Gleder meg til andre norske aviser og div. magasiner kaster seg over dette e.l. lignende formater. The future is nigh! :D
Forresten, en ting, Tom Arild. Dagens utgave av Aftenposten har ennå ikke kommet på Press Reader og klokka er 10:46. Gårsdagens kom i sekstiden en gang, akkurat perfekt timet til at jeg satte meg ned for å spise frokost. Har du prøvd ut dette i noen flere dager enn meg slik at du vet om det er dagens eller gårsdagens levering som er den typiske?
LordMrius og Trond: Takk for innspill! Nå er klokken 1105 og Aftenposten er fortsatt ikke å se. Stavanger Aftenblad er på plass, de engelske "norske" også. Dette er forhåpentlig tekniske greier som man kan forvente helt i startfasen inntil sikre rutiner er etablert. Det er jo en fordel at det skjer nå og ikke når "halve Norge" venter med iPaden sin mens eggene koker.
Nettopp tidlig levering er jo en styrke, de fleste har vel opptil flere ganger forbannet avisbudet en og annen morgen...
Nei, jeg tror det er barnesykdommer.
Kan hende du Trond er utsatt for noe av det samme? Barnesykdommer som koster seks kroner er imidlertid ikke bra uansett. Du kan jo lett gi en tilbakemelding på dette til PressDisplay :-)
Nå kom akkurat Aftenposten i perfekt timing til lønsjen. :D
Jeg har brukt dette programmet i et par måneder og skrev en anmeldelse av det for noen uker siden:
http://netcomiphone.no/2010/01/19/tilgang-til-all-verdens-aviser/
Jeg har en mistanke om at det var tilbakemeldinger fra Fredrik Mandal som skrev mer om programmet på bloggen sin som førte til at de norske avisene fikk full funksjonalitet.
Så vidt jeg kan se fungerer ikke fullt abonnement på iPhone-appen, slik det gjør på PC og lesebrett. Et slikt tilbud hadde jeg ganske fort hoppet på. Blir dette den suksessen det fortjener finner vel Pressreader og Apple en betalingsmetode som fungerer for begee. Kommentarene fra Pressreader tyder at det har vært problemet så langt.
Mine gratisversjoner fungerte greit, men de brukte jeg opp i forrige versjon av programmet.
Ellers er jeg helt enig. Endelig har noen klart å skape en elektronisk versjon som klarer å kombinere bla-følelsen og dybdelesingen som er viktige deler av det å lese en avis. På iPad vil dette bli svært bra.
netcomrintra: Jeg ble skikkelig overrasket over hvor brukervennlig det var, og nettopp "avisfølelsen" var viktig. Det enkle er fortsatt det beste...
Og siden applikasjoner skrevet for iPhone også funker på iPad er det bare å vente til den kommer. Touch&Go!
Trond: Lucky You! Som vanlig ved en Apple-lansering blir det raskt ventetid. Selv om de denne gang har beslaglagt all ledig produksjonskapasitet i Asia på touchskjermer (10 millioner bestilt) kommer det til å bli ventelister så lange at konkurrentene får tid til å hente seg inn igjen.
Tror jeg! Men det blir ikke enkelt å overgå iPad. Det paradoksale er at det blir vanskelig å få til noe så - enkelt :-)
Som netcomrintrah skriver så skrev jeg om dette programmet rett etter at det var skrevet om det i NetCom-bloggen. Jeg sendte dem en e-post fordi det var et problem med artikkelvisning på norsk, og innen jeg var ferdig med å skrive blogginnlegget fikk jeg svar om at teknikerne var gjort oppmerksomme på feilen og skulle jobbe med den. Raskt svar og god og hyggelig service.
Men selv om dette er en flott app til iPhone, er det fortsatt gårsdagens nyheter. Selv går jeg og venter på at NY Times kommer med sin Times Reader 2.0 til iPad, og at norske aviser følger etter med lysets hastighet. Jeg blogget litt om dette i går kveld. Gi meg en løpende oppdatert versjon med de beste elementene fra nettavisa og papiravisa, så er jeg en meget lykkelig mann.
Fredik M: Takk for interessant kommentar og betraktningene du viser til på bloggen din.
Du tar opp det grunnleggende: Nett eller papir? Begge deler? Nett, papir og papir på nett?
NYT ser ut til å velge Kinderegget. Papiravis, papiravis på nett inkludert løpende nyhetsoppdateringer.
Dette er avansert, trolig for avansert til at leserne får for seg klare valg:
- Hvorfor abonnere på papir når jeg får alt (billigere) på nett?
- Hvorfor betale på nett når andre tilbyr dette gratis (løpende news)?
Det nye i min analyse er at to store norske aktører har fulgt en rekke andre, store internasjonale medier og valgt å rendyrke papiravisen, også på nett.
Så overlater de til sin egen og andres nettaviser å følge nyhetshjulet.
Dette gir oversikt, identiteten beholdes, forutsigbarheten er der, sorteringen er klar og ikke minst: PressReader på iPad er allerede et faktum.
I morges leste jeg Stavanger Aftenblad på min iPhone. Tilfeldigvis så jeg på Aftenbladet.no at jeg var en av ytterst få mennesker som leste avisen i morges. Papirutgaven var forsinket og ikke beskjært, den nådde abonnentene ca kl 11.
Papir er noe herk, men på den annen side, Aftenpostens PressReader-utgave kom først til lunsj.
Likevel - Avis på papir har en god del års forsprang mtp å levere når det skal...
Hvordan kommer annonser frem på dette formatet? Er det sannsynlig at Aftenposten & co. vil kunne beholde annonseinntekter om en større andel av opplaget selges via pressreader?
En ting som slår meg, er at Aftenposten med denne utgivlesesmodellen har gitt fra seg kontroll over produktet sitt og totalt har gitt fra seg tilgangen til kundedata. Det siste er et stort økonomisk tap, det første utgjør litt av et presseetisk dilemma. For dersom noen er så misfornøyd med noe Aftenposten har skrevet, at e vil ha det stoppet, så har de nå to andre instanser å legge press på dersom Aftenposten ikke frivillig trekker eller endrer en sak. Og jeg tror nok både Press Reader og Apple er mer lydhøre enn Aftenposten dersom noen kommer og smeller en trussel om erstatningssøksmål i bordet. Det minste Aftenposten burde gjøre, var å (eventuelt sammen med andre utgivere) produsere sin egen app. Men det optimale ville, etter min mening, være å selge digitale utgaver via egne hjemmesider på nettet.
Per: Jeg tror jeg kan svare greit på det første spørsmålet ditt, den andre biten er jeg usikker på.
Annonsene: Her har Aftenposten en unik mulighet til å gjøre det eneste rette for å øke annonseinntektene: Sørge for at annonsørene får større respons. Og det kan lett skje ved å utnytte og tilrettelegge allerede eksisterende teknologi i PressReader.
På samme måte som det redaksjonelle innholdet kan også annonsene utstyres med undersider.
En tradisjonell annonse på papir er i dag enveiskommunikasjon, endimensjonal. Men når annonsen blir med inn i iPhone/iPad har den alle muligheter til å bli så mye mer.
Leserne som fatter interesse for en annonse kan gå dypere inn i enkeltprodukter via undersider. Ta f eks en annonse fra Elkjøp: Fire-fem produkter presenteres på tradisjonelt vis. Hvis du som leser tenker: Å, DEN tv-en ser spennende ut. Da kan du touche f eks bildet og en ny side med utvidet info kommer frem - og er du fortsatt interessert, kan du touche en kjøpsutløsende link - og bestille "rett fra papiravisen", dvs papiravisen på din bærbare enhet.
Det samme kan lett integreres i f eks kino-, teater- og konsertannonser (direkte billettbestilling), reiselivsannonser, jeg ser for meg mulighet til å legge ved korte videoklipp, lydopptak, gratislodd etc.
Det er nesten bare fantasien som begrenser mulighetene dette innebærer, både for avis, annonsør og leser.
Så JA, annonseaspektet er veldig interessant.
Det som slår meg er at innholdet denne appen gir meg, er avissider som er laget for papir.
For avisene blir digitalt innhold 100 prosent interessant først den dagen det finnes betalingsløsninger som er gode nok, prismodeller som leserne aksepterer - og utsikter til å drive butikken med gode nok marginer.
Dette er kun gammel teknologi som porteres til en ny platform - og min spådom er nok at Aftenposten og andre aviser holder ut på papir enda en veldig god stund, selv om du nå kan lese dødsannonsene på iPhonen din.
Jo, altså, potenialet enten det nå er gjennom apper eller hjemmesider, er jeg klar over. Jeg tenkte mer på den Press Reader-løsningen de bruker nå, som du har testet: Hvordan er det med annonsene der?
Forresten er jo både Aftenposten og en rekke andre større medieaktører med i et lesebrettprosjekt som koordineres av MBL. De første avisene skal visstnok publiseres på lesebrett allerede i første kvartal i år. Dere kan lese mer på www.mediebedriftene.no
Mailet med Aftenpostens direktør for digitale medier i går, han skrev at Aftenposten ikke vil være å finne på Pressdisplay.com/Press Reader særlig lenge. Så da så, det var moro så lenge det varte. Tilbake til å ikke betale for nyheter...
Takk for opplysningen. Hvilket vel betyr for at Aftenposten går for en nyere, mer spesifikk løsning. Blir spennende å se.
Jepp, de har vel en plan ifht iPad på gang i tillegg til evt. kommende e-blekkløsning, tenker jeg.
Legg inn en kommentar